İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Hilmi Berk Çelikoğlu, bilimsel kariyerinde büyük şehirlerin en karmaşık sorunlarından biri olan trafik tıkanıklığı ve çevresel etkilere, akıllı ve esnek ulaşım çözümleriyle meydan okuyan, iddialı bir araştırma projesine liderlik etti. “Talep üzerine hareketlilik sistemlerinde rotalama çözümlerinin benzetimle iyileştirilmesi” başlıklı projede, hem ileri düzey matematiksel modelleme hem de mikro ölçekli simülasyon süreçlerini yöneterek, geleceğin sürdürülebilir kent içi ulaşım vizyonunu İstanbul Tarihi Yarımada özelinde hayata geçirdi.

Proje kapsamında, paylaşımlı ve elektrikli araçlardan oluşan “talep üzerine hareketlilik” sistemlerinin, mevcut trafik akışını nasıl iyileştirebileceği incelendi. Bu amaçla, tıkanıklığa duyarlı bir rotalama problemi formüle edildi ve bu problemin çözümü, eniyileme (optimizasyon) ve benzetim (simülasyon) yöntemlerini birleştiren kapalı çevrim bir yaklaşımla arandı. Bu yenilikçi modelde, optimizasyonla elde edilen rotalama çözümü, mikro ölçekli bir trafik simülasyonunda test edildi ve sonuçlara göre optimizasyon parametreleri güncellenerek sistemin performansı sürekli olarak iyileştirildi.

“Şehirlerimizin damarlarını tıkayan trafik sorununa, sadece daha fazla yol yaparak değil, mevcut altyapıyı daha akıllı kullanarak çözüm bulabiliriz. Talep üzerine çalışan, paylaşımlı ve elektrikli filoların potansiyelini ortaya çıkarmak, bilimsel vizyonumu ve mühendislik problem çözme yaklaşımımı bir üst seviyeye taşıdı. Optimizasyon teorisi ile mikro simülasyonu birleştiren bu kapalı çevrim modeli geliştirmek, araştırmacı kimliğimi teorik ve pratik dünyalar arasında bir köprü kurma yönünde sağlamlaştırdı.” diyor Çelikoğlu.

Projenin yürütücülüğünü üstlenen Prof. Dr. Hilmi Berk Çelikoğlu ve ekibi, yalnızca akademik bir model geliştirmekle kalmadı, aynı zamanda İstanbul’un düşük salım bölgesi ilan edilen Tarihi Yarımada’sı için somut ve uygulanabilir senaryolar üretti. Elde edilen sonuçlar, yolculuk süresi, emisyonlar, boş yolculuk oranı ve yolcu bekleme süreleri gibi kritik performans göstergeleri açısından değerlendirilerek, sistemin toplumsal ve çevresel faydalarını ortaya koydu.

İTÜ, kent içi ulaşımın geleceği için büyük veriyi ve akıllı sistemleri bir araca dönüştürürken, Prof. Dr. Hilmi Berk Çelikoğlu gibi öncü akademisyenlerimize de bilimsel dünyada ve toplumda kalıcı bir etki yaratma fırsatı tanıyor. Çelikoğlu’nun bu projesi, üniversitemizin mühendislik vizyonunu sürdürülebilir bir kent yaşamına dönüştürdüğü bir ortamın ürünüdür.